Tips för en bättre kundupplevelse
Vi ger små tips om hur du skapar en bra kundupplevelse som professionell målare.
Vad är viktigt för att skapa en bra kundupplevelse? Vi har tre tips för det här.
Tre tips för en bra kundupplevelse
Kanske använder du redan de tre tipsen. Men det kan ändå vara bra att läsa dem igen.
- Rådgivning: Kom ihåg dialogen och berätta för dina kunder om produkter, material, arbetsmetoder, underhåll och garantier innan du påbörjar projektet. Berätta t.ex. om eventuella nyansskillnader vid olika ytor och hur man bäst rengör och underhåller sina nymålade väggar och snickerier. Då är det mycket enklare att skapa realistiska kundförväntningar på slutresultatet.
- Få avtalet skriftligt: När du har gått igenom projektet ska du komma ihåg att få nedskrivet vilket arbete som ska utföras och varför. Både du, kunden och eventuella andra målare i projektet bör ha en kopia på det avtalade arbetet. Då undviker du eventuella missförstånd som t.ex. vilken vägg som skulle ha varit blå.
- Bjud in kunden på besök: För kunden är det inte alltid självklart att de är välkomna medan du arbetar.
När du bjuder in kunden på besök under arbetet signalerar du samtidigt att du inte är rädd för att visa upp ditt arbete, och det skapar lugn och trygghet hos kunden.
Det är dessutom mycket enklare att rätta till eventuella småfel när du redan är hos kunden, istället för att du ska komma förbi igen vid en senare tidpunkt.
Kundreaktionen
Använder du redan dessa tre tips kan du prova att vara uppmärksam på hur kunderna reagerar om du använder ännu mer dialog och rådgivning.