Försäljnings- och leveransvillkor

Följande försäljnings- och leveransvillkor gäller för köp på www.flugger.se

 

Uppgifter om företaget:

Flügger Sweden AB, Mölndalsvägen 77, 412 63 Göteborg, Org nr 556479-2116

Tel: 033-700 2300, E-post: kundservice-se@flugger.com


Följande villkor gäller tillsammans med vår integritetspolicy vid köp av produkter via www.flugger.se

 

1. Ingående av köpeavtal och leverans av varor

Vi ingår uteslutande köpeavtal på svenska gällande de beställningar som utförs online på www.flugger.se.

Genom att klicka på ”Betala” i betalningsfönstret lägger du en bindande beställning på varorna i din varukorg. Vi skickar dig en orderbekräftelse via e-post så fort du har lagt din beställning. Ett bindande köpeavtal ingås när du mottar en orderbekräftelse från oss.

Leverans kan ske till adresser i Sverige. Vi levererar inte till adresser på öar som saknar broförbindelse. I sådana fall sker leverans till närmaste utskeppningshamn enligt närmare avtal. Ovanstående gäller oavsett vilken adress som står på orderbekräftelsen.

Vid beställning före kl. 13.00 på vardagar skickas beställningen som utgångspunkt samma dag, förutsatt att varan finns i lager (uppges under beställningsprocessen).

Leveranstiden anges alltid i arbetsdagar. Räkna med 3-4  dagars leveranstid och 6–7 dagars leveranstid för tapeter. Om en vara beställs, som vid tidpunkten för beställningen mot förväntan är restnoterad, kommer Flügger snarast möjligt att kontakta kunden för vidare överenskommelse.

Vi tar inget ytterligare ansvar än vad konsumentköplagen anger för följdkostnader vid försenad leverans. Vi rekommenderar alltid att eventuella hantverkare inte beställs förrän beställningen av varor har mottagits och kontrollerats.

Vid beställningen är det möjligt att godkänna att varan avlämnas på den angivna leveransadressen om ingen är hemma (flexleverans). Var dock uppmärksam på att det sker på egen risk. Om flexleverans inte önskas tas varan med tillbaka till distributörens lager om ingen är hemma. Du får då närmare information om var mindre paket kan hämtas. För andra försändelser ska distributören ersättas direkt för ny utkörning.

Färg levereras av Bring ”till trottoarkanten” i gatuplan på fast underlag. Mindre varor som penslar och liknande levereras till dörr eller paketutlämning via Bring. Frakt tillkommer för alla beställningar som levereras. Den totala fraktkostnaden framgår alltid av beställningen när varukorgens innehåll visas.

 

2. Priser

De priser som anges på vår webbplats vid tidpunkten då beställningen görs gäller. Alla priser är inklusive moms men exklusive leverans.

Du kan alltid se leveranskostnaden i varukorgen innan beställningen läggs.

Förbehåll görs för ev. avgiftsändringar samt pris- och korrekturfel www.flugger.se

 

3. Betalning

På www.flugger.se kan Visa, Vipps och Mastercard användas. Vi tar inte ut någon avgift vid betalning med kreditkort.

Inga pengar dras förrän varan har skickats. Om du har beställt flera varor och en av varorna är restnoterad, drar vi beloppet för denna vara först när varan skickas.

 

4. Ångerrätt

4.1 Ångerrätt

30 dagars ångerrätt gäller vid köp på www.flugger.se. Ångerrätten upphör att gälla 30 dagar efter den dag då varan har mottagits.

Ångrat köp genom att neka mottagande av en vara kan endast ske om Flügger Sweden AB samtidigt informeras tydligt om detta.

 

4.2 Undantag till ångerrätten

Har du köpt en vara som av hälso- eller hygienmässiga skäl är förseglad, och du har brutit denna försegling, kan varan inte returneras. Med försegling avses även emballage som syftar till att skydda varan och säkerställa att varan inte har öppnats. Vid köp av bruten kulör via färgpaletten gäller ej ångerrätten.

 

4.3 Returnering till butik

Medtag kvitto och varorna till en valfri butik innan ångerfristen löper ut om du önskar returnera dem.

 

4.4 Returnering via speditör/post

Flüggers kundtjänst ska alltid informeras om retur av varor önskas.

Returnering kan göras via standardformuläret, som skickas via brev eller e-post eller lämnas in i en butik.

Standardformuläret finns här.

Produkten ska skickas i retur utan onödig fördröjning och senast 30 dagar efter den dag då varan tagits emot.

 

Kunden står för alla omkostnader för returfrakt. Varan skickas efter överenskommelse till:

Flügger färg

Genetaleden 7 
15159 Södertälje

ATT: Kundtjänst

Flügger färg

Hedebrovägen 30 
43439 Kungsbacka

ATT: Kundtjänst

Obs! Paket som skickas mot efterkrav mottas ej.

Varor såsom målarverktyg, tapeter och vanliga postpaket kan skickas med Bring - priset för det är högst 100 SEK. Varor som färg, större roller och täckning kan skickas med Bring - priset för det är högst 1000 SEK per pall.

 

4.5 Varans skick vid ångrat köp

Köparen ansvarar för eventuell minskning av varans värde som beror på annan hantering än vad som krävs för att fastställa varans typ, egenskaper och funktioner. För att hela beloppet för varan ska kunna utbetalas krävs att den inte är skadad. För färg och andra vätskor gäller att produkten måste vara oöppnad.

Varje produkt som har levererats och önskas returneras ska returneras komplett tillsammans med samtliga delar.

 

4.6 Återbetalning

När du ångrar ett köp återbetalar vi alla belopp vi mottagit från dig, inklusive eventuella fraktkostnader.

Återbetalning av fraktkostnader gäller dock inte om du har köpt flera varor i samma beställning och bara ångrar en del av ditt köp. Återbetalning av merkostnader gäller heller inte om du har valt en leveransform som är dyrare än den billigaste leveransformen vi erbjuder.

Vi återbetalar beloppet utan onödig fördröjning och under alla omständigheter senast 14 dagar från det datum då vi har mottagit ditt meddelande om ångrat köp.

Vi kan dock kvarhålla återbetalningen tills vi har mottagit varorna i retur, eller tills du har skickat dokumentation som visar att varorna har returnerats. Vi genomför en sådan återbetalning med samma betalningsmedel som du använde vid den ursprungliga transaktionen, förutsatt att du inte uttryckligen har accepterat annat.

Önskar du returnera i en fysisk Flügger butik, återförs beloppet till Visa, Mastercard. Vid belopp över 2.500 SEK görs överföringen till ett angivet kontonummer. Kom alltid ihåg att ta med för köpet av varorna.

 

5. Reklamationsrätt

Kundreklamationer

Om du som kund vill klaga på grund av att du upplever att en produkt från Flügger avviker från vad som förväntas, måste din reklamation registreras i vårt reklamationssystem så att vi kan behandla din förfrågan snabbt och effektivt.

För att ett klagomål ska vara motiverat måste följande punkter uppfyllas:

  • Du måste kunna göra ditt köp sannolikt genom att uppvisa en faktura för produkterna i fråga
  • Om du är privatkund kan du jfr. konsumentköplagen göra ett klagomål inom klagomålsperioden på 3 år från fakturadatum, men du måste svara inom rimlig tid efter att bristen har fastställts. Om du svarar inom två månader anses det alltid vara en rimlig tid
  • Om du är en professionell kund kan du klaga inom 2 års tidsfrist från fakturadatum, men du måste svara omedelbart efter att bristen har fastställts.

Beskrivning av klagomålet

Det är viktigt att klagomålet beskrivs så fullständigt som möjligt.

För detta ändamål har vi utarbetat ett formulär som ger en översikt över den information vi behöver i samband med bedömning och kausalanalys.

Du hittar klagomålsformuläret på: https://www.flugger.se/kontakt-kundservice/

I många fall underlättar behandlingen av ärenden om bilder bifogas som illustrerar det problem som ärendet handlar om. Ju bättre information Flügger får, desto bättre möjlighet har vi att behandla förfrågan.

Det ifyllda formuläret skickas till Flügger kundtjänst: kundservice-se@flugger.com

Förtydligande och slutsats

Vi strävar alltid efter att behandla och avsluta ditt klagomål så snabbt som möjligt via vår kundtjänst eller den lokala Flügger Färg-butiken.

 

6. Klagomål

Har du klagomål på ditt köp ska du kontakta kundservice-se@flugger.com . Lyckas vi inte nå en överenskommelse kan du lämna in ett klagomål till relevant överklagandenämnd.

Klagomål som avser en vara eller en tjänst som köpts hos oss kan lämnas in till Allmänna reklamationsnämnden (ARN), Box 174, 101 23 Stockholm. Du kan även kontakta ARN per e-post på arn@arn.se.

 

7. Force majeure

Flügger har inget skadeståndsansvar gentemot kunden vid försening som beror på force majeure-händelser, däribland naturkatastrofer, krig och oroligheter, strejker, lockout, statliga åtgärder, maskinproblem eller maskin- och fabriksnedläggningar, brandskada, varubrist, bristande eller försenade leveranser från leverantörer, bristande transportmöjligheter eller andra omständigheter som Flügger eller Flüggers leverantörer inte kan råda över. I så fall har Flügger rätt att utan skadeståndsansvar skjuta upp fullgörandet av avtalet till dess att hindren upphört eller alternativt annullera avtalet helt eller delvis.

 

Flügger Sweden AB, Mölndalsvägen 77, 412 63 Göteborg, Org nr 556479-2116

Tel: 033-700 23 00 , E-post: kundservice-se@flugger.com

Version 1.1

Senast uppdaterad: Den 1 maj 2020